وبلاگ آموزش Etabs و طراحی سازه

آموزش و تدریس ایتبز Etabs - تحلیل و طراحی سازه های فولادی و بتنی

آموزش و تدریس ایتبز Etabs - تحلیل و طراحی سازه های فولادی و بتنی



مهندس علیرضا خویه

کارشناس ارشد مهندسی عمران- زلزله
AliReza Khooyeh
, M.Eng in Earthquake engineering
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران
from KNTU ,IRAN

مهندس محاسب و مدرس دوره های تخصصی مهندسی عمران
Structural engineer & teacher of civil engineering courses

دارای 5 سال سابقه ی طراحی و اجرای سازه
Over 5 years of technical experience in structural analysis, design, and construction

انجام محاسبات مقاوم سازی و بهسازی سازه ها و ارائه راهکارهای مناسب
Provide appropriate solutions for strengthening and retrofit of structures

-------------
تماس:
09382904800
Khooyeh@Live.com

آموزش و تدریس



Instagram
آخرین مطالب

پرسش های مهنددسی- نرم افزاری و غیر نرم افزای

پرسش و پاسخ های زیر از کانال دکتر علیرضایی اقتباس شده و پاسخ ها نیز توسط این استاد بزرگوار داده شده است.

سلام استاد .به نظرتون لزومی داشت قسمت بار برف و باد مبحث ششم اینقدر پیچیده بشه ،با توجه به اینکه  موقعیت جغرافیایی کشور ایران مثل آمریکا و کانادا نیست‌ (یا به عبارتی به

 نظر میرسه نتایج تحلیل از روش بارگذاری روش قبلی خیلی متفاوت نیست با روش جدید؟) ممنون

 

سلام. بارگذاری برف طبق ASCE7 و باد طبق NBCC هست. تغییرات جدید در جهت همخوان بودن مطالب با آخرین پژوهش‌های انجام شده در حوزه بارگذاری باد و برف بوده است. بار برف و باد چندان به مانند ویرایش قبلی نمی‌شود و در برخی مفاهیم دارای تفاوت‌های زیادی است. بار برف برای سازه‌ها اندکی دارای پیچیدگی هست. مثلا شما در ویرایش قبلی بار برف انباشتگی، برف لغزش و ... نداشتید. اما الان این بارها را باید بسازید. الان بایستی برای بار برف در برنامه ETABS حداقل 5 حالت بار تعریف کنید (1- بار برف متوازن بام به همراه بار باران بر برف در صورت وجود2- بار برف نامتوازن بام3- بار برف جزئی بام 4- بار انباشتگی به همراه بار برف متوازن بام5- بار برف لغزش به همراه بار برف متوازن بام). نمیشه گفت که چون جغرافیا فرق دارد، این اثرات نباید وجود داشته باشند. مناطقی در ایران داریم که دارای بار برف زیادی هستند. البته این را نباید فراموش کنیم که وقتی در ابتدا میخواهیم با ویرایش جدید مبحث ششم بار برف و باد را تعیین کنید اندکی پیچیده و گنگ به نظر می‌رسد. در حال حاضر در حال تهیه یک جزوه بارگذاری هستم. سعی می‌کنم تا چند روز آینده در کانال قرار دهم. در این جزوه انواع بارگذاری‌ها از جمله برف و باد موجود است.


طول پیچ باید به میزانی باشد که پس از محکم کردن آن حداقل 3 دندانه کامل پیچ از مهره بیرون بماند


باسلام و احترام خدمت شما استاد ارجمند

ممکنه بفرمایید که اگه در ایتبس 2015 بخواهیم ضریب زلزله رو طبق ویرایش سوم و یا چهارم محاسبه کنیم در نوع بارگذاریها هم تغییراتی داریم یا خیر؟

و اینکه ایا ویرایش سوم برمبنای تنش مجاز و ویرایش چهارم برمبنای مقاومت حدی است ،این مطلب درسته؟

با تشکر فراوان از تمامی زحمات شما استاد عزیز

 

سطح نیروی زلزله‌ای که ویرایش چهارم 2800 ارائه داده، همگام با دیگر آیین‌نامه‌های مدرن، در حد نهایی یا حالات حدی است. بدین معنی که اگر شما بخواهید یک سازه‌ای را به روش حالات حدی یا مقاومت نهایی طراحی کنید، نیروی زلزله در ترکیب بارهای آن بایستی بدون ضریب باشد. حال اگر بخواهید سازه‌ای را توسط ویرایش چهارم 2800 به روش تنش مجاز یا مقاومت مجاز طراحی کنید، بایستی ضریب نیروی زلزله در ترکیب بارها برابر 0.7 باشد تا سطح نیرو به سطح تنش‌های مجاز تقلیل یابد. ویرایش سوم برعکس بود یعنی سطح نیروی زلزله در آن تنش مجازی است و اگر شما می‌خواستید به روش حالات حدی طراحی کنید باید ضریب نیروی زلزله در ترکیب بارها 1.4 بود تا سطح آن به سطح بارهای نهایی ارتقا یابد و اگر به روش تنش مجاز میخواستید طراحی کنید ضریب آن 1.0 باید باشد. در ETABS2015 به مانند نسخه‌های دیگر آن وارد کردن ضریب زلزله طبق ویرایش سوم و چهارم به آیین‌نامه مورد استفاده و ترکیب بارهای طراحی بستگی دارد. بعضی آیین‌نامه‌های جدید ترکیب بارهایی که میسازند، با فرض اینکه ضریب زلزله در سطح نهایی داده شده، ایجاد می‌کنند. بنابراین باید ضریب زلزله ویرایش چهارم 2800 را وارد کنید، مثل AISC360-05  یا AISC360-10.


سلام‌.شب بخیر.ببخشید مزاحم شدم.منظور از جمله زیر چی هست.مربوط به پیغام در آباکوس

 

پدیده پینچینگ به لاغر شدن منحنی چرخه ای یک عضو سازه ای گفته میشود. در این حالت سطح زیر منحنی در سیکل های بالا افت پیدا کردن و مقداری افت مقاومت و سختی نیز در نمودار حاصل شده و به نوعی شیب منحنی نیرو-جابجایی کم میشود. این پدیده نامطلوب بوده و باعث کاهش اتلاف انرژی در سیکل های بالا میشود. نمونه بارز این پیدیده در مهاربندهای همگرای صرفا کششی رخ میدهد. در شکل زیر یک نمونه نشان داده شده است.

 

نمونه ای از پدیده پینچینگ


ببخشید شرمنده وقتی تحلیل پوش آور انجام میدیم و دو طبقه آخر مفصل پلاستیک تشکیل نمیشه یعنی سازه ناپایدار شده طبق نقطه هدفی که گرفتیم؟

 

تشکیل مفاصل پلاستیک در قاب به رژیم بارگذاری و مقاطع استفاده شده در آنها بستگی دارد. نباید توقع داشت همیشه، همه اجزایی که انتظار تشکیل مفصل پلاستیک در آنها را داریم، وارد فاز غیرارتجاعی شوند. الگوی بارگذاری را اگر عوض کنید میتواند بر روند توزیع خسارت تاثیر داشته باشد. اگر مقاطع را تیپ بندی کنید نیز به همین ترتیب. یعنی شما از مقاطع با ظرفیت زیاد در مکان هایی که Demand کمی دارند، استفاده کرده باشید.

 

منبع: کانال دکتر علیرضایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی